A Mode of Existence and an Instrument of Description of the Oral Shamanic Tradition

Galina B. Sychenko

Abstract


The author introduces and examines in detail a dichotomic correlative pair Intonating – Text, which is relevant for the considerable number of the oral traditions. Shamanic tradition being a subject of the author’s research is an impressive example of such relevance. The author suggests the comparison between the given dichotomy and the similar one, namely, “Speech – Text” in language. The definition of each of the members of the dichotomy in respect to the shamanic tradition is also proposed. “Shamanic intonating” is comprehended as sound ritual and pararitual activity of the shaman and shamanists; “shamanic text” is interpreted as a holistic syncretic verbal-musical composition resulting of shamanic intonating. The author compares the dichotomy with a triad “Sound – Sounding – Music”.

Keywords: Shamanic text, oral tradition


Full Text:

PDF (Russian)

References


Аникин В. П. Теория фольклора: курс лекций. – М.: КДУ, 2004.

Арановский М. Г. Музыкальный текст. Структура и свойства. – М.: Композитор, 1998.

Арановский М. Г. Мышление, язык, семантика // Проблемы музыкального мышления. – М., 1974. – С. 90–128.

Асафьев Б. В. О народной музыке / сост. И. И. Земцовский, А. Б. Кунанбаева. – Л.: Музыка, 1987.

Банзаров Д. Чёрная вера или шаманство у монголов [Учёные записки императорского Казанского университета. Кн. 3. 1846. С. 53–120] // Банзаров Д. Собр. соч. – Изд. 2-е, доп., репринт. – Улан-Удэ: Издво БНЦ СО РАН, 1997. – С. 29–56.

Банин А. А. Музыка устной традиции как лингво-музыкальная система // Музыка устной традиции: матер. междунар. науч. конф. памяти А. В. Рудневой / науч. ред. Н. Н. Гилярова. – М.: 1999. – С. 134–146.

Гацак В. М. Устная эпическая традиция во времени: историческое исследование поэтики. – М., 1989.

Гусев В. Е. Эстетика фольклора. – Л.: Наука, 1967.

Добжанская О. Э. Шаманская музыка самодийских народов Красноярского края. – Норильск: Апекс, 2008. 10. Земцовский И. И. Народная музыка и современность (К проблеме определения фольклора) // Современность и фольклор: статьи и материалы. –М.: Музыка, 1977. – С. 28–75.

Калужникова Т. И. Акустический Текст ребёнка. – Екатеринбург: Уральская гос. консерватория, 2004.

Лорд А. Б. Сказитель. – М.: Восточная литература РАН, 1994.

Мехнецов А. М. Фольклорный текст в структуре явлений народной традиционной культуры // Музыка устной традиции: матер. междунар. науч. конф. памяти А. В. Рудневой / науч. ред. Н. Н. Гилярова. – М.: 1999. – С. 178–183.

Сапонов М. А. Менестрели: очерки музыкальной культуры западного Средневековья. – М., 1996.

Современный городской фольклор / ред. А. Ф. Белоусов, И. С. Веселова, С. Ю. Неклюдов. – М.: РГГУ, 2003.

Сыченко Г. Б. Музыкально-поэтическое искусство в системе «шаманских искусств» // Сибирский музыкальный альманах–2003. Вып. 4. – Новосибирск: Изд-во НГК, 2006. – С. 57–63.

Сыченко Г. Б. «Шаманское интонирование»: история и феноменология термина // История и теория культуры в вузовском образовании: межвуз. сб. науч. тр. / ред. Н. А. Хохлов, Е. М. Тазиева. Вып. 2. Новосибирск: НГУ, 2004. – С. 174–180.

Французская семиотика: от структурализма к постструктурализму / сост., автор вступит. ст. Г. К. Косиков. – М.: Прогресс, 2000.

Язык // Лингвистический энциклопедический словарь. – М.: Сов. энциклопедия. – С. 604–606.

Höfer A. A Recitation of the Tamang Shaman in Nepal. – Bonn: VGH Wissenschaftsverlag, 1994.

Maskarinec G.G. The Rulings of the Night: An Ethnography of Nepalese Shaman Oral Texts. – Kathmandu: Mandala Book Point, 2000.

Oralità: cultura, letteratura, discorso. Atti dell convegno internazionale. Urbino 21–25 luglio, 1980 / A cura di B. Gentili, G. Paioni. – Roma: Edizioni dell’Ateneo, 1985.

Stary G. “Praying in the Darkness”: New Texts for a Little-Known Manchu Shamanic Rite // Shaman: An International Journal for Shamanistic Research / Ed. by M. Hoppál and Á. Molnár. Vol. 1. № 1-2. 2nd ed. revised and expanded / by C. Uray-Köhalmi and V. Voigt. – Budapest: Molnar & Kelemen Oriental Publishers, 2007. – P. 87–104. 24. Sychenko G. “Shamanic Intonation”: history and phenomenology of the concept // Perspectives on the song of the indigenous peoples of northern Eurasia: performance, genres, musical syntax, sound / Ed. by J. Niemi. – Tampere: Tampere University Press, 2009. – P. 58–72.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.